Når du skal holde træningen vedlige derhjemme, kræver det selvdisciplin og udholdenhed. Det kan være svært at komme ind i en vane, hvor du får trænet regelmæssigt i eget hjem, og andre aftaler, ting eller tiden i sig selv kan forhindre dig i at nå det – eller endnu værre; få din rytme sat helt ud af kurs.

Det er derfor en god idé at følge et træningsprogram – og gøre det slavisk. Det betyder, at du sætter din træning i system, planlægger træning på forskellige dage og husker dig selv på, at det skal gennemføres, ellers falder du bagud.

Hvilket træningsprogram skal jeg vælge?

Når du skal vælge et træningsprogram, kan der være flere ting at overveje. Træningsprogram og din persontype kan være første ting, du kan tænke over. Vil du starte hårdt og effektivt? Eller vil du starte på begynderniveau og arbejde dig langsomt op? Overvej gerne følgende:

  • Træningsprogrammets formål: Hvad er formålet med din træning? Vil du tabe dig? Øge din muskelmasse? Holde dig i form? Eller noget helt fjerde? Mange programmer er rettet mod forskellige formål, og det er vigtigt, at du vælger et, der matcher dine behov.
  • Træningsprogrammets længde: Hvor længe kører programmet? Er det fire uger? Otte uger? Tre måneder? Længderne kan være meget forskellige, og det er måske en god idé at starte blidte og følge et kortere program, så du også hurtigere fornemmer, at du når mod mål.
  • Træningsprogrammets intensitet: Dit niveau bør have stor betydning for, hvilket træningsprogram, du vælger. Du skal ikke starte ud med et program, hvor udgangspunktet er, at du allerede er i super god form – så har du tabt på forhånd. Vær derfor opmærksom på, hvilket intensitetsniveau, et træningsprogram er lavet ud fra.

Skal jeg bruge udstyr til et træningsprogram?

Træningsprogrammer er meget individuelle, og det er derfor også ret forskelligt, hvad du skal bruge af tilbehør. Du kan sagtens finde programmer, der bevidst styrer uden om tilbehør, ganske enkelt for at tilgodese alle i de private hjem, der måske hverken har råd eller lyst til at skulle investere i udstyr, for at kunnne følge et træningsprogram.

Andre træningsprogrammer, hvor fx en del styrke indgår, kan gøre meget brug af udstyr og tilbehør. Fordelen ved dette er, at du oftest får lige lidt mere ud af træningen på grund af den øgede belastning. Du kan dog generelt forvente, at træningsprogrammer til de øvede oftest kræver tilbehør og udstyr, da de er over et niveau, hvor øvelser med egen kropsvægt ganske enkelt ikke længere er tilstrækkeligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *